Forside
links

Italien 2005

Sardinien

På denne side vil der være en rejsebeskrivelse over vores 14-dages chartertur til Sardinien. Jeg har opdelt den i følgende kategorier:

Inden vi tog afsted -Alghero - Udflugt til Sassari- Bil nordøst- Bil nordvest- Bil syd- Evaluering

Inden vi tog afsted

Vi valgte at rejse med Startour. Det var ikke fordi vi havde præferencer for dem, men sådan faldt det bare ud.

Formålet var ren og skær afslapning, men vi havde også regnet ud, at vi ikke kunne holde ud at ligge og dase i 14 dage. Derfor købte vi denne bog:

Hvis du klikker på bogen, kan du læse mere om den og evt. købe den hvis du lyster. Alternativt kan du søge efter andre titler i søgeboksen herunder:

Vi fandt hurtigt ud af at vi skulle bruge en bil for at se lidt af middelhavets næststørste ø. Vi bestilte den ikke gennem Startour, men via nedenstående. Hvis man selv booker er det op til 30 % billgere. Søg i nedenstående for at få det bedste tilbud i den periode i skal bruge bilen i. Du skal blot skrive "biludlejning" i boksen, så føres du over til en side hvor du skal klikke på biludlejning. Derefter skal du blot plotte ind hvor og hvornår du skal bruge bilen:

Ang. forsikringer, så hør dit eget selskab inden du tager afsted. Mange har allerede baggageforsikring gennem deres indboforsikring, og man kan som regel også få afbuds og rejseforsikring billigere gennem eget forsikringsselskab. Husk at det gule sygesikringsbevis gælder i Italien.

Det kan godt betale sig at veksle Euro inden man tager afsted. Så slipper man for at bruge kortet mindst muligt. Italienerne elsker kontanter og især lige penge. Ekspedienter bruger gerne flere minutter for at undersøge om du har lige penge, også selvom køen er laaang. Jeg ved ikke hvad det er med dem, men de har sjældent mange byttepenge i kassen. Det er derfor en god ide at have lige penge, mange småmønter og små sedler hvis du skal blive populær hos kassedamen.

Alghero

Alghero er en fin by, som i høj grad er præget af turisme, dog uden at være fuldstændig spoleret og smagsløs. Centrum i Alghero er den gamle bydel som er rigtig flot og meget hyggelig. Den er omringet af en stor mur, som ligger ud til vandet. Det er rigtig hygeligt om aftenen at gå en tur. Mange af hotellerne ligger lidt nord for den gamle bydel. Vores Hotel Rina, lå 1,5 km. fra den gamle bydel. Jeg tror ikke man skal meget længere ud førend det bliver træls at skulle vandre frem og tilbage. Det hele sker nemlig i den gamle bydel, så turen frem og tilbage bliver i længden lidt kedelig, selvom der om aftenen er mange afrikanere og kinesere som forsøger at sælge tøj, kopivarer og blinkende elektronik og legetøj. Strandene er rigtig pæne og man bestemmer selv om man vil betale op til 10 Euro for at reservere en liggestol, eller om man vil ligge gratis i sandet.

Du kan klikke på alle billederne for at se dem i fuld størrelse!

Udflugt til Sassari

Som tidligere nævnt, så sker det hele i den gamle bydel. Og hvis man godt kunne tænke sig at se lidt andet end bare hotellets pool, så kan man passende tage toget til Sassari. Det tager en ½ time og koster 3,20 Euro for en tur-returbillet. Det er ikke komforten man betaler for, for det er nogle gamle toge, men tilgengæld, så er det jo også billigt. Der er et marked i Sassari hver mandag, men det er absolut ikke noget at køre efter. Her vil jeg istedet anbefale markedet i Alghero, som er der hver onsdag. Jeg tror det er de samme boder som kører fra by til by. Der er eksempelvis også marked i Fertilia hver lørdag, men det er meget lille. Min egen teori er at de har en boderne kører rundt og slår sig ned forskellige dage rundt omkring på øen, men det er især markedet i Alghero som jeg vil anbefale, da det er det største. Sassari er Nordsardiniens hovedstad, og der ligger også mange gode butikker og seværdigheder. Værd dog opmærksom på siestaen, som de fleste holder fra 13-16:30.

Vi var både interesseret i det kulturelle og shopping. Vi lagde ud med at kigge på Fontana del Rosello, som er et meget flot springvand. Derudover er der et par kirker og en katedral som også er et kig værd. Jeg vil også anbefale Piazza d'Italia. Når det drejer sig om shopping, så findes der to gader man skal finde. Kendetegnet ved vores tur til Alghero var, at vi gik og vi gik og vi gik, så det er en god ide at have godt fodtøj med.

Generelt findes der rigtig mange flotte sko til pigerne i ægte læder og som er super god kvalitet. Ligeledes kan man også købe rigtig italiens sorbetis over det hele, det smager bare super.

Bil nordøst

Som nævnt tidligere, så for at undgå at få hotel-kuller, så lejede vi en bil i tre dage. Vi lagde et hårdt program. På kortet til højre kan du se vores tre ruter. Den første dag kørte vi på den nordøstlige rute (rød rute). På andendagen kørte vi på den nordvestlige ø (blå rute). Sidstedagen tog vi marathondistancen og kørte ned til sydspidsen (gul rute). Hvis du holder musen over kortet, så fjernes ruten!

Vi kørte til Porto Cervo som ligger på nordøstlige del af øen og er en del af Costa Smeralda. En Sheik har i 1962 invester 1 mia. US$ på at gøre området til et jetset-kvarter, hvilket også kan se på bilerne og båden. Se billedet her til højre. Læg især mærke til den store yacht med helikopter på taget. På kajen foran yacht'erne holdte der udelukkende Porsche Cayenne Turbo, Hummer og andre luksus biler. det er virkelig et besøg værd. Vi kørte videre mod Santa Teresa og Capo Testa og besøgte bl.a. en Nuragh. En nuragh er runde stenboliger som sardinen er meget kendt for. Der findes over 7000 Nuragher som blev bygget for over 3000 år siden.

Bil på nordvestsiden

På kortet er denne dag aftegnet som den blå rute.

Vi lagde ud med at køre til Castelsardo via Porto Tórres. Planen var at vi skulle have set byen på førstedagen, men det nåede vi desværre ikke. Det øverste billede viser hvorledes elefantklippen "Roccio dell'Elefante" Klippen er med årene formet af vinden og "under" elefanter er der små "huller" som tidligere er blevet brugt til gravplads. Klippen, eller stenen som den nærmest er ligger lidt udenfor Castelsardo.

Det næstøverste billede viser hvor flot Castelsardo ligger placeret i landskabet. Centrum af byen er borgen som ligger på toppen. Indenfor murerne er der rigtigt hyggeligt og en gåtur op og ned af de stejle bakker kan varmt anbefales. På turen rundt i gaderne støder man på kirker og en katedral.

Efter Castelsardo kørte vi vest på og besøgte byen Stintino. Byen er i dag en badeturistby, men har tidligere været domineret af tunfiskere. Byen er ikke så spændende, så hvis man ikke har badetøj og man før har set pæne strande, så er det ikke et must at se. Flere af strandene er private, og de få strande som ikke er private og koster penge er overbefolket...

Efter Stintino kørte vi mod Capo Caccia. Grotten ligger placeret i i vandoverfladen. Sagt med andre ord, så er der små 700 trappetrin der skal overstås inden man kommer ned til klippen. Alternativt kan man også sejle derned. Det tager et par timer fra Alghero. Det er ganske gratis at gå ned ad trapperne og se indgangen og starten på grotten. Hvis man vil se den åbne del af grotten koster det 10 Euro. For de 10 Euro får man lov at se yderligere 200 meter grotte. Vi fravalgte denne tur, men det er absolut værd at gå ned ad trapperne. Der får man et meget godt indblik i hvor flot der er (tror jeg). Vi har besøgt nogle lignende grotter på Lanzarote, derfor sparede vi de 20 Euro. Husk en flaske vand når du bestiger trapperne. Det er en flot tur, men man skal også være let til bens. Det er en meget dramatisk og flot udsigt hele vejen ned.

Efter grotten kørte vi hjem og fik skiftet de svedige tøj. Om aftenen besøgt vi en agri ristorante. I Italien har man meget med agri-turismo. Det betyder kort sagt at bonden får tilskud af staten til at drive sit landsted. Formålet og pointen er at værten skal være mest mulig selvforsynende (min. 40%) for at få tilskud. Så vin og mad er for det meste dyrket på gården eller i lokalområdet. Vi fik en overdådig femretters menu for kun 30 Euro. Mad og drikke var ad libitum og jeg vil på de varmeste anbefale et besøg. Vi talte med andre turister, og de var ikke så begejstret. jeg formoder det var fordi de havde booket middagen gennem Startour for 40 Euro. De kom kørende i store busser og mange oplevede at det bare handlede om at få nogle turister kørt gennem tælleapparatet. Vi var sent ude den aften og satte os først til bords kl. 23.00. Det betød at restauranten langt fra var fyldt og det hele virkede meget hyggeligt. Så moralen må være at det handler om selv at finde restauranten selv og ikke lade sig friste af Startours bedste bud på en grisefest.

Bil på sydøen

Så oprandt dagen hvor bilen for alvor skulle på arbejde. På korten er turen markeret som den gule rute. Der er små 250 km til Gagliari. Vi valgte at slå et smut om Oristano og Sale Porcus-reservatet. Det er et stort fuglereservat. Det er gratis at "komme ind" og man opdager knap hvornår man er inde eller ude. Vi havde i starten svært ved at finde vadestederne hvor flamingoerne skulle holde til. Vi havde nær givet op. Heldigvis besluttede vi os for at køre ned ad en lille grusvej mod en agri-ristorante for at spørge. Og efter 3 km ned af den ujævne vej stoppede vi og pludselig mellem det høje græs kunne vi se de flotte fugle stå ud i vandet. Det var noget nær turens højdepunkt for mit vedkommende, men for andre er det sikkert bare fugle. Jeg synes det er imponerende at møde dyrene på deres hjemmebane og jeg kan varmt anbefale det.

Byen Oristano er også et besøg værd. Vi kom midt i siestaen (igen ;-)), så der var meget stille, men alligevel gik vi en tur i byen som er meget flot. Igen er der et par flotte kirker og en katedral som er et kig værd. Dernæst vendte vi næsen sydpå mod Gagliari. Gagliari er hovedstaden på Sardinien. Det er en meget stor by, men ikke nær så imponerende. Der er en gammel by omkranset af en by, men den kan slet ikke stå mål med Castelsardo eller Alghero. Vi fandt også butiksgaden og der fandt vi også nogle gode butikker og et indkøbscenter a'la Magasin. Den flotteste bygning efter min mening, er resterne af det gamle romerske amfiteater fra 2. århundrede e.kr.

Turen hjem var lang og mørk, vi var først hjemme omkring midnat. Da vi kom hjem om aftenen lavede vi en rigtig Smart-parkering ;-)

Evaluering

Efter Costa del Sol blev vi skræmt af charterferie, men jeg må sige at turen til Sardinien var en god oplevelse. Startour klarede sig også rigtig godt. Til gengæld kan jeg ikke anbefale "Hotel Rina". Ang. hotelvalget, så vil jeg ikke udpege nogle, selvom vi besøgte mange af dem. Vær dog opmærksom på at det hele sker i den gamel bydel, så hvis du ikke vil gå flere km. hver vej, så skal du nok vælge nogle af de hoteller som ligger inden for gå-afstand til bydelen. Vi valgte at leje en Smart. Bilen er mægtig smart og lækkert automatisk gear og aircondition og der er god plads til to... Men komforten og støjen er ikke god, bilens affjerdring er meget kontant og på vores tur hjem fra Gagliari havde vi ønsket vi havde taget en større bil, af hensyn til komforten. Ellers er der ikke meget vi ville have lavet om, i bund og grund en rigtig god afslapningsferie.

Som altid kan du skrive til mig, hvis du har spørgsmål eller kommentarer